بررسی اسلوب داستان نویسی در داستان های زکریا تامر (بررسی مورد پژوهانه: مجموعه دمشق الحرائق)

پایان نامه
چکیده

چکیده: در آسمان ادبیات داستانی معاصر سوریه و عرب ستارگان درخشانی وجود دارد که با آثار و فعالیت های ارزنده و برجسته ی خود، این حیطه از ادب عربی را به جایگاه ممتازی رسانده اند. بررسی اسلوب داستانی در هر اثر و نوشته ای، خواننده و محقق را با افکار، اندیشه ها، عقاید و نیز اهداف نویسنده آن اثر آشنا می کند. زکریا تامر یکی از مشاهیر داستان نویسی در ادبیات معاصر عرب است که علی رغم تأثیر پذیری از مکاتب مختلف ادبی، خود را به هیچ کدام از این مکاتب مقیّد ندانسته و همواره در نوشته هایش به سمت نوآوری و ابداع روی آورده است. کتاب "دمشق الحرائق" یکی از بهترین مجموعه های داستانی اوست که بررسی اسلوب داستانی آن هدف این پایان نامه می باشد. وی از جمله نویسندگان واقع گرایی می باشد که برخلاف نویسندگان دیگر در نوشته هایش به ویژه در مجموعه داستانی "دمشق الحرائق" به جای حوادث، بیشتر شخصیت داستان را کانون توجه خود قرار می دهد که در اکثر مواقع از محیط محلی شام گرفته شده اند وی در داستان هایش بیشتر از دمشق و ساکنان آن سخن می گوید، به همین دلیل عنوان دمشق الحرائق را برای این مجموعه اش برگزیده است. داستان های این مجموعه داستانی با فضایی واقع گرایانه و حکایت هایی عامیانه به زبان سهل ممتنع نوشته شده اند که عنصر طنز نیز در آن ها بر جسته است. وی آن گونه که در خلق حوداث مهارت دارد، در گفتگو نیز ماهر است به گونه ای که گاهی به نهایت سادگی و بلاهت می رسد اما با این وجود، در نهایتِ محکمی و تأثیر گذاری است. زکریا در این مجموعه با ترکیب عناصر قدرت زبان، زیبایی سبک و اسلوب، تکرار الفاظ، مترادف ها و اطنابی زیبا سبکی منحصر به فرد را به وجود آورده که خواننده را در پای نوشته هایش میخکوب می کند. هم چنین زکریا در مجموعه داستانی"دمشق الحرائق" به مفاهیم و موضوعات برجسته سیاسی و اجتماعی اشاره می کند که شامل موضوعاتی چون فقر، زنان و مصائب آن ها، نقد سنّت های پوسیده، نقد روحانیت و دفاع از وطن و .... می شود. وی از این طریق پیرامونش را نقد می کند و چون آینه ای تمام نما در مقابل جامعه عرب می ایستد. اما راه حلی در قصه هایش برای اصلاح جامعه پیشنهاد نمی کند بلکه فقط دردها و مصیبت ها را همان گونه که هستند نشان می دهد و کار تغییر را به زمان واگذار می کند. کلید واژه ها: داستان کوتاه سوریه، زکریا تامر، اسلوب داستان نویسی، دمشق الحرائق.

منابع مشابه

تحلیل برخی داستان های مجموعه «دمشق الحرائق» زکریا تامر، از منظر رئالیسم جادویی

چکیده زکریا تامر از نویسندگان برجسته ادبیات داستانی در سوریه به شمار می­رود. درون­مایه اصلی بیشتر داستان­های او، چالس میان فقر و غنا، زشتی و زیبایی و فاصله بسیار بین آرزوهای انسان­ با واقعیت­های زندگی روزمره است. او قالب «داستان کوتاه» را برای بیان و القای اندیشه­های خویش برگزیده است. در این مقاله، با روش تحلیلی، توصیفی و با توجه به مؤلفه­های رئالیسم جادوئی، برخی از داستان­های مجموعه «دمشق الحر...

متن کامل

تحلیل برخی داستان‌های مجموعه «دمشق الحرائق» زکریا تامر، از منظر رئالیسم جادویی

چکیده زکریا تامر از نویسندگان برجسته ادبیات داستانی در سوریه به شمار می­رود. درون­مایه اصلی بیشتر داستان­های او، چالس میان فقر و غنا، زشتی و زیبایی و فاصله بسیار بین آرزوهای انسان­ با واقعیت­های زندگی روزمره است. او قالب «داستان کوتاه» را برای بیان و القای اندیشه­های خویش برگزیده است. در این مقاله، با روش تحلیلی، توصیفی و با توجه به مؤلفه­های رئالیسم جادوئی، برخی از داستان­های مجموعه «دمشق الحر...

متن کامل

القصه القصیره عند زکریا تامر مجموعه دمشق الحرائق نموذجا

داستان نویسی در ادبیات از جایگاه ویژه ای برخودار است. هرچند در مورد زمان پیدایش آن اختلاف وجود دارد، اما می توان گفت، از زمانی که آدمی متولد شد داستان همزمان با وی پیدا شد. داستان کوتاه یکی از انواع داستان است که به معنای فنی آن اولین بار در قرن بیستم در امریکا و روسیه و فرانسه به وجود آمد.آثار داستانی سوریه تحت تاثیر آثار داستانی لبنان و مصر بود. داستان کوتاه به صورت هنری مستقل، در دهه سی قرن ...

15 صفحه اول

انطباق تکنیک فاصله‌گذاری بر داستان «رجل من دمشق» اثر زکریا تامر

زکریا تامر (1931) از برجسته­ترین داستان­نویسان معاصر سوری است. او در آثار خود مشکلات انسان معاصر را از زوایای گوناگون مورد کنکاش قرار ­داده است، بدیهی است که چنین مضمونی ساختار و تکنیکی نو می­طلبد که با سنت داستان­نویسی کلاسیک عربی متفاوت باشد. ازجمله داستان­های مهمّ «تامر» که وی در آن مشکلات اجتماعی و فرهنگی انسان را در قالب یک شخصیت معیّن با اسلوبی جدید مورد بررسی قرار داده است، «رجل من دمشق» (...

متن کامل

وارونگی تقابل اسارت و آزادی در مجموعة «دمشق الحرائق» اثر «زکریا تامر» با نگرشی شالوده شکنانه (بررسی موردی دو داستان کوتاه وجه القمر، موت الشعر الاسود)

شالوده­شکنی در اواخر دهۀ شصت قرن بیستم میلادی، از بطن ساختارگرایی سربرآورد. نقد شالوده­شکن با نقض متافیزیک حضور، توسط «ژاک دریدا» (1930-2004م) مطرح شد که در آن، سویۀ کلام­محوری متن نقض­شده و به تمام سویه­های آن توجه می­شود. هدف از همه­جانبه­نگری در این رویکرد نقدی، جستجوی معانی پنهان متن و ابعاد متافیزیکی آن است. مجموعۀ «دمشق الحرائق» از مجموعه ­داستان­های کوتاه «زکریا تامر»، نویسندۀ سوری جهان ...

متن کامل

گفتمان انتقادی طنز در داستان «الجریمة» از مجموعه داستانی «ربیع فی الرماد» زکریا تامر

تحلیل گفتمان رویکردی میان رشته ای است که از طریق مطالعات تحلیل متون، زبان شناسی، سبک شناسی و نقد ادبی با ادبیات مرتبط است. در واقع تحلیل گفتمان با دخالت دادن عواملی همچون ایدیولوژی، قدرت، تاریخ و ... در ارتباط با زبان ها از جمله طنز به تفسیر متن کمک می کند.. زکریا تامر، ادیب و روزنامه نگار سوری است که با «داستان‌های کوتاه طنز» در جهت مبارزه با خفقان سیاسی و بیداری اجتماعی گام برمی‌دارد. د...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023